<3 Tikkurilan kirjasto <3
Ajatelkaas, mitä kaupungin olohuoneita kirjastot ovat - hyllyt täynnä kirjoja kaikkien luettaviksi tarkoitettuja. Eikä lainaaminen maksa mitään. On se vaan ihmeellistä!
Tikkurilan kirjaston lastenosaston palvelu ei pettänyt tälläkään kertaa, kun olimme eilen oppijoiden kanssa tutustumiskäynnillä kirjavinkkauksessa. Oppijat saivat oikein hyvää palvelua kirjaston väeltä.
www.vantaa.fi/kirjasto
Yksi kirjaston työntekijöistä oli minulle entuudestaan tuttu vajaa kymmenen vuoden takaa. Hän muisti silloiset oppijani vielä elävästi. Minulla oli tapana päättää maanantaikoulupäivä Tikkurilan kirjaston lastenosastolle, kirjasto kun sattui olemaan kävelymatkan päässä koulustamme. Kävimme kirjastossa säännöllisesti parin vuoden ajan, joka maanantai!
Muistoja
Tämä kirjaston työntekijä muistaa, kuinka parikymmenpäinen oppijajoukko (silloin 5.-6. luokkalaisia) istui kukin kirja nenässä kiinni ympäri salia. Ei sellaista porukkaa ole ollut sen jälkeen, kuulemma. Oppijat kuulemma toivat läsnäolollaan mukavan tunnelman kirjastoon levittäytymällä lukemaan kukin paikkaansa.
Hän muistaa nämä oppijat hyvästä käytöksestä, kun oppijat osasivat antaa lukurauhan myös muille kirjastossa kävijöille. - Pidetään mainetta yllä hyvällä käytöksellä. Näillä sanoilla astelimme kakkiin vierailukohteisiin.
Lainauskone
Eilen yksi oppija ihmetteli lainauskonetta, kun se alkoi tökkiä. Kone ei suostunut ottamaan lainauksia vastaan. Ei hätää, siitä suunta tiskille, jonka takana on työntekijä valmiina palvelemaan oppijaa ja hoitamaan lainaukset. Selvisi samalla sekin, että maksimi lainausmäärä kerralla on 40 kappaletta lainoja. Tällä nuorella oppijalla oli jo muutama lainaus kotona ja tänään tuli 40 täyteen. Siinä syy koneen tökkimiseen :).
Lue, lapsi lue: mitä vaan, kunhan luet
Samainen lukemaan oppinut oppija kysyi päivän päätteeksi, että miten minä selvitän onko viikonlopun läksy tehty. Läksynä on tällä kertaa lukea tai tutustua kotiväen kanssa kirjastosta lainattuun yhteen kirjaan tai osaan siitä. Vastasin tälle oppijalle, että vuosien saatossa tulet huomaamaan oletko läksysi lukenut. Lukutehtävä on itseä, ei opettajaa varten. Tästä läsksystä saa jopa nauttia ;).
Oppija oli erittäin tyytyväinen vastaukseeni ja läksyyn, näin tulkitsin tilanteen.
MINNA !!!!
VastaaPoistataas totuuden lähteellä !!!
itsekin pidän kirjastoista - ja siellä vain istuskellessa on lähes pakko tarttua kirjaan... ja seuraavaan ja sitä seuraavaan.
paikka tulee todellakin tutuksi vain, jos siitä tekee TAVAN !! Voisin kuvitella, että se aiempi luokkasi, sai sitä aitoa totuttamista, ja luulempa, että moni heistä jäi tämän tavan koukkuun... elämän ajaksi. KIRJA KÄTEEN !!!
aattele, meidän koululla on ISO OMA KIRJASTO x3 !! primary, middle ja secondary kouluilla kullakin omaa ikätasoaan vastaavat SUURET KIRJASTOT !!!
* Vielä parempaa: Primary koululla on lukujärjestyksessään JOKA LUOKKA_ASTEELLA merkittynä 1h kirjasto-opetusta.
= Kirjaston hoitaja opastaa: noin 25min yhteistä tutustumista jonkin teeman mukaiseen aiheeseen (ja siitä kirjaston kirjat esimerkkeinä) ja
= sen lisäksi noin 25min; joka kakaran pitää valita kirjat mukaansa.
* Laina-aika 1vko. Kirjaston hoitaja tuntee muksut nimeltä, open kanssa "vahditaan" että joka muksu saa riittävän haastavaa lukemista mukaansa !! (ekalla luokalla 1 kirja, tokalla 2 kirjaa .... neljännellä MAX neljä kirjaa, mutta vähintään se yksi)
PARASTA SUN TEKSTISSÄ ON TÄMÄ MAHDOLLISUUS jonka annat oppijallesi,
ÄÄNEEN SANOTTUNA !!! :
OPPIA ITSEÄNSÄ VARTEN !!!
nautittavaa läksyntekoa !!!!
taito elämänmittaiselle matkalle !!!!
Jos ja kun tämän asenteen saisi istutettua lapseen riittävän aikaisin... ennen murkku yms (positiivista) kriisiä ... voisimme päästä oikeampaan oppimiseen ja koulussa oppimisen asenteeseen.
Kun asenne ja motivaatio on kohdallaan --- opettajaa tarvitaan suunnannäyttäjäksi ja ohjaajaksi ,, oppiminen tapahtuu vaikka sitä yrittäisi estää..
INSPIROIVA JA AJATUKSIAHERÄTTÄVÄ BLOG-kirjoituksesi sai taas hyvälle tuulelle
Kiitos Sanna kommentistasi :)
VastaaPoistaKirjasto- tunti, loistava juttu!!!! Teidän koulun kirjastokäytäntö on hyvä esimerkki siitä, miten käytössä olevilla arjen rakenteilla rakentuvat myös rutiinit.
Suomen kouluissa koulujen omat kirjastot ovat anniltaan vaihtelevia. Senpä takia täällä opejen kannattaa hyödyntää kunnan kirjastojen palveluita. Kirjastojen kanssa on mahdollisuus tehdä opetusta ja kasvua tukevaa yhteistyötä. Yhteistyö kannattaa aloittaa jo ekalla.