Sivut

tiistai 23. huhtikuuta 2013

Käsikirjoitus ja yhteistyötaidot

Käytävä on mitä mainioin oppimistila: tilaa on ja tuntien aikana työrauha on taattu. Toisin sanoen muiden ryhmien opiskelut eivät häiritse meidän ryhmän työskentelyä. Saamme metelöidä rauhassa.
 
 
NÄYTELMÄN KÄSIKIRJOITUS
 
Oppijat ovat suunnitelleet ja toteuttaneet itse suden, jonka maalaus oli vuorossa tänään. Yksi oppijoista on laatinut näytelmän kässärin, jonka pohjalta työstäminen on tapahtunut. Minun osuus kässärissä on ollut puhtaasti tekstin naputtaminen koneelle sanasta sanaan, tarkasti käsikirjoittajan sanelun mukaan.
 
Suden takaosa ennen ehostusta...
 
ja suden etuosa ehostuksen jälkeen. Työstäminn jatkuu huomenna......


YHTEISTYÖTAIDOT

Sutta työstettäessä on ollut tilaisuus hioa myös yhteistyötaitoja. Sivellin ja maali. pettämätön yhdistelmä, eikö? Maalatessa pääsee itse kukin toiselle levelille.

Huomasin tänään mielenkiintoisen seikan. Kaverukset joilla hetki ennen maalaamista oli erimielisyyttä, olivat sulassa sovussa vierekkäin maalaamassa sutta. Itse olin ajatellut ennakoida tilannetta ohjaamalla kaverukset työskentelemään hieman etäämmälle toisita. Yllätyksekseni toinen kaveruksista pyysi toiselta apua, kait epähuomiossa. Joka tapauksessa, hetki sitten ilmassa ollut riita oli poissa.
En aina pysy mukana!

Joka tapauksessa, sutta maalattaessa ei tarvitse tuijottaa toisen naamaa vaan mielenkiinto kohdistuu yhteiseen toimintaan. Huomio kiinnittyy hyvällä tavalla pois toisesta. Rinnakkain on helpompi tehdä töitä, ainakin tänään oli.

Näytelmän työstäminen on tuonut esille uusia piirteitä jokaisesta meistä. Työskentely on vahvistanut entisestään käsitystäni siitä, että joillakin mukaan liittyminen yhteiseen toimintaan vaatii aikaa. Vasta kun kokonaisuus alkaa hahmottua, toisilla on helpompi liittyä mukaan ja ilmaista omia mielipiteitä. Tarvitsen taas huomennakin muistutuksen tästä asiasta.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti